چقدر درس بخوانیم تا پزشکی قبول بشیم؟

چقدر درس بخوانیم تا پزشکی قبول بشیم؟

 

چند سالی است که تب و تاب رشته پزشکی میان دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها به شدت رونق گرفته است. هر ساله بیش از ۶۰۰ هزار نفر داوطلب کنکور برای رسیدن به یک صندلی در رشته پزشکی رقابت می‌کنند.

سوال عنوان شده در این مطلب یکی از متداول‌ترین سوالات دانش‌آموزان در تمام مقاطع تحصیلی بوده و هست. به همین دلیل تصمیم به نوشتن این مقاله گرفتم تا شاید بتوانم به فرزندان کشورم کمکی هرچند کوچک کرده باشم تا در مسیر موفقیت بتوانند با قدرت ادامه دهند و به خواسته هایشان برسند.

پاسخ دادن به این سوال که یک دانش‌آموز چقدر باید درس بخواند تا پزشکی قبول شود بسیار دشوار است چرا که در طی سالیان گذشته دانش‌آموزانی بودند بسیار درس خوان با معدل‌های بالا که شاید روزانه بیش از ۱۲ ساعت مطالعه می‌کردند، اما موفق نشدند به رشته پزشکی برسند. و همچنین دانش‌آموزانی بودند که از نظر نمره، معدل، تراز آزمون‌های آزمایشی و میزان ساعات مطالعه در حد معمولی بوده‌اند اما موفق شدند که کرسی پزشکی در دانشگاه‌ برسند.

پس اگر من یا هر کس دیگری به شما بگوید که روزی ۱۲ ساعت مطالعه کنید حتما پزشکی قبول می‌شوید حرفی غیر واقعی و غیر منطقی است، چرا که تنها عامل تاثیرگذار در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان و قبولی در رشته مورد علاقه مقدار ساعات مطالعه نمی‌باشد و حتما عوامل تاثیرگذار بیشتری هم وجود دارد.

در ادامه این مقاله عوامل تاثیرگذار در کسب موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان که باعث رسیدن آن‌ها به رشته دلخواهشان در دانشگاه می‌شود را مورد بررسی قرار دهم.

لطفا تا انتهای این مقاله با من همراه باشید.

 

۱) اشتیاق سوزان برای قبولی پزشکی داشته باشید

اولین و مهم‌ترین عاملی که یک دانش‌آموز باید در زمان مطالعه و درس خواندن برای قبولی پزشکی در کنکور داشته باشد اشتیاق و علاقه به دروس و مطالعه آن‌ها می‌باشد. اگر دانش‌آموز به درسی بی علاقه باشد طی کردن مسیر یادگیری برای وی بسیار دشوار می‌شود و باید بدنبال راهکارهایی جهت افزایش علاقه به مطالعه باشد.

اشتیاق سوزان برای قبولی پزشکی

 

۲) رابطه هوش و استعداد و پزشک شدن

بسیاری از دانش‌آموزان تصور می‌کنند که برای قبولی در رشته‌هایی مانند پزشکی باید حتما نابغه باشند و IQ بالایی داشته باشند در صورتی که داشتن استعداد قبولی در رشته پزشکی را تضمین نمی‌کند. حتما در طول دوران تحصیل دانش‌آموزانی را دیده‌اید که بسیار باهوش بوده‌اند اما نتوانستند به رشته پزشکی برسند!! اگر صرفا داشتن استعداد در قبولی موثر بود مسلما هیچگاه این اتفاق برای آن فرد رخ نمی‌داد.

البته منظور من این نیست که استعداد و هوش هیچ تاثیری در موفقیت تحصیلی ندارد بلکه مساله‌ای که باید به آن توجه شود این است که این مساله تضمین کننده موفقیت تحصیلی نمی‌تواند باشد. واضح است که هوش و استعداد دانش‌آموزان مختلف با یکدیگر تفاوت دارد اما نه آنقدر که تعیین کننده باشد.

داشتن استعداد در موفقیت تحصیلی به این شکل خود را نشان می‌دهد که دانش‌آموز با استعدادتر می‌تواند سریع‌تر مطالب را یاد بگیرد، اما دانش‌آموز با استعداد متوسط باید زمان بیشتری صرف کند تا به همان سطح از تسلط و مهارت برسد. اما در نهایت یادگیری برای هر دو حاصل خواهد شد و این دو تفاوت معناداری باهم نخواهند داشت.

مغز و آی کیو در قبولی پزشکی

 

۳) برنامه‌ریزی نقش اساسی در قبولی پزشکی دارد

نقش برنامه‌ریزی در کسب موفقیت بر هیچ کس پوشیده نیست، اما اینکه صرفا یک برنامه داشته باشید می‌تواند عامل قبولی شما در کنکور و در رشته پزشکی باشد؟؟ – قطعا خیر ! نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که دانش‌آموز باید به برنامه خود متعهد باشد و طبق آن مطالعه کند، در غیر اینصورت احتمال کسب موفقیت پایین می‌آید.

جا دارد که این پرسش مطرح شود که اصلا منظور از برنامه‌ریزی چیست؟؟

همه شما می‌دانید که تمام آزمون‌های آزمایشی موجود در کشور اعم از گاج، قلمچی، گزینه ۲ و … برنامه‌ای یک ساله تحت عنوان برنامه راهبردی دارند. اما در واقع آن برنامه فقط یک بودجه بندی از مباحثی است که در آزمون‌ها آورده می‌شود. شما باید بر اساس آن بودجه بندی برای خود برنامه‌ریزی هفتگی، روزانه و ساعتی تهیه کنید و بر اساس آن مطالعه داشته باشید.

برنامه ریزی روزانه و مطالعاتی برای پزشکی

 

۴) نظم و انضباط شاه کلید قبولی پزشکی است

داشتن برنامه و پایبندی به آن مهم است اما اگر این پایبندی منظم و مرتب نباشد و در زمان‌های مشخص شده در برنامه آن وظیفه و کار تعیین شده انجام نشود، کیفیت عملکرد دانش‌آموز کاهش پیدا می‌کند.

داشتن نظم و انضباط فقط در برنامه مطالعاتی خلاصه نمی‌شود بلکه در تمام امور روزانه اعم از ساعت خواب و بیداری، مدت زمان استراحت در طول روز، زمان صرف وعده‌های غذایی، مرتب بودن مکان مطالعه، زمان ورزش کردن و … هم نیاز به نظم و انضباط احساس می‌شود.

اگر تمام این کارها را در برنامه روزانه و هفتگی خود بگنجانید و به آن‌ها پایبند باشید می‌توانید امیدوار باشید که به رشته پزشکی برسید.

قبولی پزشکی و رشد به وسیله نظم و انضباط

 

۵) منابع مطالعاتی مناسب انتخاب کنید

تا اینجای کار متوجه شدید که برای قبولی در رشته پزشکی باید اشتیاق به مطالعه داشته باشید، نیازی نیست که نابغه باشید. برای انجام امور روزانه و مطالعه باید نظم داشته باشید و این نظم را از طریق یک برنامه ایجاد کنید.

فرض می‌کنیم که تمام ۴ شرط اولیه را دارید و حالا وقت آن رسیده که مطالعه را شروع کنید. برای دروس خود چه منبعی را باید مطالعه کنید؟

الف) انتخاب منابع بر اساس سطح علمی دانش آموز

منابع مطالعاتی و تستی مورد نیاز برای همه دانش‌آموزان الزاما یکسان نیست. انتخاب منابع کاملا به این بستگی دارد که سطح علمی دانش‌آموز چطور باشد. هر دانش‌آموز می‌داند که چه سطح تحصیلی دارد و باید منابعی انتخاب کند که متناسب با نیاز خودش باشد.

فرض کنید دانش‌آموزی  در مبانی ریاضی مانند تابع، توان، رسم خط و نمودار و حل معادله مشکل دارد. حتما نمی‌تواند سراغ مباحث پیشرفته‌ای مانند مشتق و انتگرال و دیفرانسیل برود. یا منابع تستی خیلی سنگین که نکات خاص در آن‌ها آورده شده است را استفاده کند.

ب) الگو برداری در انتخاب منابع

مساله دیگری در میان دانش‌آموزان در زمینه تهیه منبع بسیار رایج است.  اینکه بدون در نظر گرفتن توان علمی خود از دوستان خود الگو برداری می‌کنند. و از منابع مشابه آن‌ها استفاده می‌کنند. یا اینکه هر منبعی که نفرات برتر کنکور سال‌های قبل استفاده کردند را تهیه می‌کنند. آنها خیال می‌کنند صرفا با داشتن آن منابع می‌توانند نتیجه مطلوب بگیرند.

دانش‌آموزی سراغ داشتم که برای درس شیمی تمام منابع بازار را خریداری کرده بود. اما اصلا نتیجه خوبی در این درس کسب نکرد. چرا که دچار سردرگمی شده بود و از حجم زیاد مطالب وحشت زده.

ج) نحوه انتخاب منابع مطالعاتی و تستی

برای تهیه منابع مطالعاتی که حاوی درسنامه هستند باید حتما توجه کنید که مفاهیم بطور کامل و دقیق آموزش داده شده باشد. همچنین در مورد منبع سوالات تستی باید به نکاتی توجه کنید. اول اینکه تست‌ها بطور مبحثی طبقه بندی شده باشد که در حین مطالعه بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. دوم اینکه تمام تست‌های کنکور سراسری را پوشش داده باشد. توصیه میکنم که برای منبع تستی یک منبع تهیه کنید و بطور کامل به آن مسلط شوید. حتی اگر شده چندین بار تمام تست‌ها را تمرین کنید تا حفظ شوید.

حتما باید بدانید که منابع تستی بازار درصد نسبتا بالایی همپوشانی دارند. پس واقعا نیاز نیست که از چند منبع تست بزنید و خودتان را دچار سردرگمی کنید. اگر میخواهید سطح تست‌هایی که کار می‌کنید فراتر از حد کنکور باشد می توانید سراغ منابع با سوالات سخت تر و سطح بالاتر بروید.

کتابخانه حاوی منابع مطالعاتی کنکور پزشکی

 

۶) مدت زمان مطالعه مناسب خود را پیدا کنید

هیچ مدت زمان استانداردی برای مطالعه وجود ندارد. هر دانش‌آموز باید بر اساس نیاز خود تا حدی که تسلط کامل بر مباحث پیدا کند زمان به مطالعه اختصاص دهد. اما به عنوان یک قاعده کلی می‌توان گفت که برای دانش‌آموزان محصل که به مدرسه می‌روند در روزهایی که مدرسه می‌روند حداقل ۴ ساعت مطالعه و روزهای تعطیل حداقل ۸ ساعت مطالعه باید داشته باشند.

اگر دانش‌آموزی می‌تواند بیش از این مقدار مطالعه کند اشکالی ندارد. اما جوری نباشد که مدتی را بی وقفه درس بخواند و مدتی از خستگی بی‌خیال درس خواندن شود.

مدت زمان مطالعه دانش آموزان برای قبولی در رشته پزشکی

 

۷) مطالعه با کیفیت با روش مطالعه مناسب حاصل می شود

ابتدای این مقاله عنوان شد که مقدار مطالعه تضمین کننده قبولی در رشته مورد علاقه نمی‌تواند باشد. فرض کنید شما به ۱۰ ساعت در روز مطالعه می‌کنید. چقدر اطمینان دارید که آن ۱۰ ساعت مفید بوده و کیفیت مطلوب را داشته و یادگیری حاصل شده است؟

در این قسمت از مقاله قصد دارم در مورد روش صحیح مطالعه و کیفیت مطالعه صحبت کنم. از نظر علمی روش مطالعه صحیح روشی است که میزان یادگیری و ماندگاری مطالب در ذهن را افزایش دهد. برای اینکه مطالعه موثرتری داشته باشید باید قدرت تمرکز و حافظه خود را تقویت کنید. تقویت حافظه و افزایش تمرکز بعنوان ملزومات اصلی روش‌ مدرن مطالعه میزان یادگیری شما را چند برابر می‌کنند.

بهترین کار برای رسیدن به این هدف و افزایش کیفیت مطالعه و یادگیری مهارت تندخوانی می باشد. با آموزش تندخوانی قادر خواهید بود سرعت مطالعه خود را افزایش دهید و تمرکز و حافظه خود را تقویت کنید. مجموع این مهارت ها موجب بالا رفتن کیفیت یادگیری شما خواهد شد.

پس یکی از عوامل مهم در قبولی پزشکی روش مطالعه درس‌ها و کیفیت مطالعه دانش‌آموز می‌باشد.

 

کتابی که گل از وسطش رشد کرده - پزشکی

 

۸) تلاش مستمر تنها راز موفقیت است

دانش‌آموزی که می‌خواهد به رشته پزشکی برسد هیچوقت نباید دست از تلاش بردارد. همچنین نباید نا امید شود حتی اگر در مسیر رسیدن به خواسته خود دچار چالش و شکست شود. همیشه به یاد داشته باشید که در ابتدای مسیر نباید عالی باشید و همه چیز را بدانید و بر همه چیز مسلط باشید. باید در مسیری که طی می‌کنید گام به گام عالی شوید. اگر از اول مسیر عالی باشید ممکن است دست از تلاش بردارید و مغرور شوید و کمتر مطالعه کنید. دقیقا همین مساله موجب شکست شما خواهد شد، همانطور که بسیاری از داش‌آموزان هر ساله دچار این غرور کاذب می‌شوند و شکست می‌خورند.

پس متوجه شدید که عالی بودن ممکن است به ضرر شما تمام شود. اما عالی شدن در مسیر می‌تواند شما را به خواسته‌هایتان برساند.

هل دادن سنگ به بالای کوه با تلاش مستمر برای قبولی پزشکی

 

امیدوارم که حداکثر توجه را به این ۸ نکته داشته باشید. و به هر آنچیز که در زندگی طالب آن هستید برسید و از آن لذت ببرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *