راهکارهایی برای پیدا کردن علاقه به درس مخصوص دانش آموزان

راه علاقمندی به درس ها

 

نداشتن علاقه به درس خواندن و مطالعه میان دانش‌آموزان امری بسیار رایج می‌باشد. البته داوطبلان کنکور سراسری هم با این مساله بسیار درگیر می باشند. در این مقاله راهکارهایی را برای ایجاد علاقه به مطالعه و درس خواندن پیشنهاد خواهم کرد.

۱) یادگیری روش صحیح مطالعه و یادگیری

اولین و مهمترین راهکار برای ایجاد علاقه به درس در دانش آموزان یادگیری روش صحیح مطالعه و یادگیری میباشد. از جمله آموزش های مهمی که برای این منظور مناسب است آموزش تندخوانی می باشد. به شما توصیه می کنم که حتما بدنبال یادگیری مهارت ارزشمند تندخوانی باشید. این مهارت به شما کمک می کند مغز خود را تقویت کنید و تمرکز و حافظه خود را افزایش دهید. شما با یادگیری تکنیک های تندخوانی و انجام تمرینات پس از مدتی به یک تندخوان تبدیل خواهید شد. یادگیری مهارت تندخوانی به شما کمک می کند که راحت تر مفاهیم درسی را یاد بگیرید.

 

۲) دانستن کاربرد مطالب

اگر شما ندانید که آن مبحثی که قرار است مطالعه کنید در واقعیت چه کاربردی دارد علاقه به درس ایجاد نمی‌شود. در نتیجه نمی‌توانید دانش خود را بکار بگیرید.

علاقه به درس با دانستن کاربرد مطالب

 

۳) استفاده از ابزار کمک آموزشی

ایجاد علاقه به درس از طریق ابزارهای کمک آموزشی بسیار اهمیت دارد. برای شما بهتر است مباحث درسی را با کمک تصاویر و فیلم آموزشی یا هر ابزار دیگری بیاموزید. با کمک این ابزارها شما می‌توانید مطالبی که یاد گرفته‌اید را تصویرسازی کنید. در نتیجه یادآوری مطالب درسی برای شما راحت تر خواهد بود.

دانش آموز علاقمند به درس خواندن

 

۴) تغییر منابع مطالعاتی برای ایجاد علاقه به درس

ممکن است منابع مطالعاتی یا معلم در شما علاقه به درس خواندن ایجاد نکنند. بمابراین باید بدنبال کتاب یا معلمی باشید که درسنامه یا شیوه تدریس متفاوتی داشته باشد. در اینصورت می توان امید داشت که علاقه به درس خواندن در شما بوجود آید.

منابع مطالعاتی

 

۵) ایجاد علاقه به درس با شرکت در کلاسها

شرکت نکردن در کلاس درس شرایط و میزان بی علاقگی شما به درس را بدتر خواهد کرد. تلاش کنید که حتما در کلاس‌های درسی شرکت کنید تا از مطالب عقب نمانید. اگر از مباحث کتاب عقب بمانید علاقه به درس خواندن در شما بشدت کاهش پیدا می کند.

کلاس درس

 

۶) در جهت علاقمندی به درس تلاش کنید

گاهی دانش‌آموزان هیچ تلاشی برای یادگیری و ایجاد علاقه به درس ها نمی‌کنند. در عین حال از بعضی دروس ابراز بیزاری می‌کنند و می‌گویند که به آن علاقه‌ای ندارند. یکی اصلی ترین دلیل بی علاقه بودن نسبت به درس ها این است که دانش‌آموزان آن درس را بلد نیستند. همچنین هیچ تلاشی هم برای یادگیری نمی‌کنند. 

جالب است بدانید که هر انسانی که دارای قدرت یادگیری بالایی است برای اینکه یک مطلب را یاد بگیرد باید حداقل ۵ بار آن مطلب را به روش صحیح مطالعه و مرور کند و در بدترین حالت اگر شخصی قدرت یادگیری پایینی داشته باشد و بخواهد یک مطلب خیلی خیلی سخت را یاد بگیرد حداکثر با ۷۲ بار مطالعه، مرور و تکرار آن مطلب را یاد می‌گیرد. مسلما هیچ کدام از شما قدرت یادگیری پایینی ندارید و مطالب درسی شما سخت‌ترین مطالب دنیا نیستند پس نیازی ندارید ۷۲ بار مطالعه و تکرار داشته باشید. پس حداقل همان ۵ مرتبه مطالعه و مرور را انجام دهید تا ببینید بعد از یادگیری مطلبی که فکر می‌کردید به آن علاقه‌ای نداشتید چقدر به آن علاقمند شدید.

دانش آموز علاقمند به درس خواندن در حال مطالعه

 

۷) موفقیت‌های کوچک کسب کنید

برای هر درس یا مبحثی که نسبت به آن بی علاقه هستید یک برنامه مطالعاتی منظم بریزید و آن را مطالعه مرور کنید (حداقل ۵ بار). با یادگیری مطالب اعتماد بنفس شما افزایش پیدا می‌کند و امکان ایجاد علاقه برای شما فراهم می‌شود.

دانش آموز موفق روی کتاب ها ایستاده

 

۸) به خودتان پاداش بدهید

برای خود شرایطی فراهم کنید که اگر بتوانید به مباحث سخت علاقمند شوید و آن‌ها را یاد بگیرید خودتان را تشویق کنید و به خودتان پاداش دهید.

کادو برای دانش آموز موفق

 

۹) اهمال کاری نکنید

هیچ چیز بدتر از این نیست که شما درس خواندن و مطالعه کردن را به بعد موکول کنید. این اهمال کاری به بی علاقگی شما نسبت به مطالعه دامن می‌زند. بهرحال در رابطه با درس‌هایی که به آن‌ها علاقه ندارید بسیار مفید است که تکالیف خود را به موقع انجام دهید و نگرانی و بی علاقگی بیشتری به خود تحمیل کنید.

رابطه اهمال کاری با علاقمندی به درس

 

۱۰) با معلم‌تان حرف بزنید

صحبت کردن با معلم شاید دشوار باشد اما ممکن است نگاه شما را به آن درس تغییر دهد. به معلم‌تان بگویید که برای علاقمند شدن‌تان به درس مورد نظر راهکارهایی ارائه دهد.

دانش آموز علاقمند به درس در حال صحبت کردن با معلم

 

۱۱)  ایجاد علاقه به درس تعامل با سایر دوستان

در میان همکلاسی‌ها و دوستان خود افرادی را پیدا کنید که به درس مورد نظر شما علاقه دارند و در آن خوب هستند. دوستتان می‌تواند به شما کمک کند و نگاهتان را به آن درس تغییر دهد تا به آن علاقمند شوید.

دو همکلاسی در حال درس خواندن

 

۱۲) علاقه به درس با ایجاد پل ارتباطی

سعی کنید میان درسی که به آن علاقه ندارید و چیز‌هایی که در زندگی به آن‌ها علاقه دارید ارتباط مثبت ایجاد کنید. مثلا فرض کنید که شما به درس زیست علاقه ندارید اما عاشق رشته پزشکی هستید، خب واضح است که شما برای اینکه به رشته پزشکی برسید باید در درس زیست خوب باشید و به آن علاقمند شوید. پزشک شدن انگیزه شما را برای مطالعه درس زیست را افزایش می‌دهد.

خیال پردازی برای پزشک شدن

 

کلام آخر

در هر صورت ممکن است درس‌هایی باشند که شما به آن‌ها علاقه نداشته باشید، این واقعیت زندگی است و در آینده ممکن است در مسیر تحصیلی یا شغلی خود اساتید، مدیران، همکاران یا مشاغلی داشته باشید که به آن‌ها علاقه نداشته باشید اما ناچارید کارهایی را در قبال آن افراد یا موقعیت‌ها انجام دهید. آموختن پذیرش و کنار آمدن با چالش‌ها بخشی از زندگی، کار و تحصیل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *