مهمترین علل شکست تحصیلی دانش آموزان در کنکور

شکست تحصیلی دانش آموزان

بنظر شما چطور می‌شود که بعضی دانش‌آموزان خود را برای شکست در کنکور آماده می‌کنند؟ منظور از شکست تحصیلی در این مقاله بدست نیاوردن نتایج مطلوب می‌باشد. در این مقاله سعی کردم مهم‌ترین علل شکست تحصیلی دانش آموزان در کنکور سراسری را شرح دهم. در ادامه این مقاله با من همراه باشید.

 

۱) شکست تحصیلی با تنبلی و اهمال کاری

تنبلی مهم‌ترین عامل شکست تخصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌ها می‌باشد. یک دانش‌آموز تنبل درس خواندن را کاری بسیار دشوار می‌داند. در انجام تکالیف، مطالعه و تست زنی تنبلی می‌کند به درستی فرایند یادگیری را طی نمی کند. طبیعی است که در نتیجه به آن سطح از تسلط مورد نیاز برای قبولی در آزمون‌ها نمی‌رسد و در آزمون رد می‌شود.

اهمال کاری یعنی به تعویق انداختن مطالعه کردن و بدنبال کارهای متفرقه و حاشیه ای رفتن. در واقع اهمال کاری باعث می‌شود که دروس را شب امتحان مطالعه کنید و نتوانید به تسلط کافی برسید و از پس آزمون‌ها بر نیایید.

چک کردن موبایل و اهمال کاری عامل شکست تحصیلی

 

۲) نداشتن پشتکار کافی

زندگی مسابقه دو سرعت نیست بلکه مسابقه دو استقامت است. ما باید یاد بگیریم که هر چیزی در زندگی دارای فرایند است و نیاز به زمان دارد. زمانی در مسیر زندگی به موفقیت دست پیدا می‌کنیم که مدت زمان رسید به آن را با تلاش مستمر و پشتکار طی کنیم.  هیچ انسان موفقی در هیچ زمینه‌ای اعم از مهندسی، پزشکی، ورزش، خوانندگی و … بدون پشتکار به موفقیت دست پیدا نکرده‌اند. پس نداشتن پشتکار می تواند دلیل مهمی برای شکست‌ها می‌شود. پس دانش آموزان باید بدانند با نداشتن پشتکار و تلاش مستمر شکست تحصیلی در انتظارشان خواهد بود. 

نداشتن پشتکار موجب شکست تحصیلی می شود

 

۳) شکست تحصیلی ناشی از عوامل حواس پرتی

دانش‌آموزان امروزی بشدت روی فعالیت های غیردرسی متمرکز هستند.  یکی از مهمترین عوامل حواس پرتی دانش آموزان تکنولوژی و اینترنت می باشد. همین عوامل باعث می شود زمان زیادی را به امور تحصیلی و درسی خود اختصاص ندهند. در نتیجه این عوامل حواس پرتی دانش‌آموزان را تشویق به اهمال کاری و تعویق کارهای مهم‌تر می‌کنند. این عقب ماندگی از کارهای مهم تحصیلی باعث استرس می‌شود. همین استرس باعث کاهش تمرکز حواس و در نهایت منجر به کسب نتایج نامطلوب تحصیلی می شود. شکست تحصیلی در کنکور نمونه بارز این حواس پرتی ها و متمرکز نبودن است.

عوامل حواس پرتی و شکست تحصیلی

 

۴) شکست تحصیلی ناشی از بی علاقگی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که دانش‌آموزان به موفقیت تحصیلی نمی‌رسند بی علاقه بودن به درس می‌باشد. ریشه این بی علاقگی هر چیز ممکن است باشد؛ ترس، اجبار، خانواده، معلم یا هر چیز دیگری. اما نکته مهم این است که اگر دانش‌آموز به مطالعه درسی علاقه نداشته باشد برای یادگیری با همه وجود تلاش نمی‌کند. در نتیجه به آن اندازه که انتظار دارد موفقیت نصیبش نمی‌شود.

اگر به مطالعه بی علاقه باشید احتمالا شکست منتظر شما خواهد بود

 

۵) منابع مطالعاتی نامناسب

همانطور که می‌دانید امروزه دانش‌آموزان با منابع درسی و کمک درسی مختلفی احاطه شده‌اند. همچنینی نسبت به منابعی که برای مطالعه انتخاب می‌کنند آگاهی ندارند. درنتیجه بدون ارزیابی سطح دانش خود اقدام به انتخاب منابع می‌کنند. در اینصورت ممکن است سطح منابع بالاتر یا پایین‌تر از سطح علمی دانش‌آموز باشد. که در هر دو صورت آن منبع نمی‌تواند نیاز آن شخص را برآورده کند و موجب بی علاقگی دانش‌آموز نسبت به آن درس یا مبحث می‌شود که قطعا در روند نتایج دانش‌آموز تاثیر خواهد گذاشت. خیلی از اوقات شکست تحصیلی دانش آموزان در آزمون های مهمی مثل کنکور ناشی از انتخاب نامناسب منابع مطالعاتی می باشد. 

تعدادی کتاب روی هم با بکگراند کنابخانه که نشان دهنده اهمیت منابع مطالعاتی در جلوگیری از شکست تحصیلی می باشد

 

۶) روش مطالعه نادرست

متاسفانه اکثر دانش‌آموزان نمی‌دانند که چطور باید مطالعه کنند و روش صحیح مطالعه چگونه است. آن‌ها تصور می‌کنند که مطالعه یعنی خواندن کتاب و جزوات معلم در حالیکه مقصود از مطالعه فهمیدن و یادگرفتن مطالب است. مطالعه صحیح به نحوی انجام می شود که مطالب هیچگاه از حافظه دانش‌آموز پاک نشود. در نتیجه استراتژی‌ها و روش‌های مطالعاتی نادرست شما را به سمت کسب نتایج نامطلوب سوق می‌دهد. یکی از مهارت هایی که هر دانش آموزی باید آن را یاد بگیرد مهارت تندخوانی می باشد. دانش آموزان با آموزش تندخوانی به راحتی می توانند توان یادگیری خود را افزایش دهند. همچنین با یادگیری این مهارت افزایش تمرکز و تقویت حافظه در دسترس خواهد بود. تقویت این مهارت ها باعث می شود که مطالب درسی حین مطالعه و در جلسه آزمون کنکور به راحتی برای دانش آموز یادآوری شوند. در نهایت با یادگیری مهارت های مطالعه دانش آموزان می توانند احتمال شکست تحصیلی خود را کاهش دهند.

دانش آموزی که روی کتاب ها خوابش برده است. مطالعه نکردن موجب شکست تحصیلی می شود

 

۷) تاثیر دوستان و معلمان در شکست تحصیلی

بخاطر داشته باشید که دوستان و نزدیکان شما همیشه روی موفقیت یا شکست تحصیلی شما تاثیر مستقیم دارند. بعضی از دانش‌آموزان تحت تاثیر همسالان و دوستان خود کارهایی انجام می‌دهند که باعث کاهش تمرکز آن‌ها بر مسائل تحصیلی می‌شود و در نهایت دچار افت تحصیلی می‌شوند.

همچنین داشتن معلم خوب موجب می‌شود اکثر دانش‌آموزان به موفقیت تحصیلی برسند. اما اگر دانش‌آموز به معلم یا روش تدریس وی علاقه نداشته باشد احتمال موفقیت در آن درس و آزمون‌های مرتبط کاهش پیدا می‌کند.

دوستان و معلمان بسیار در موفقیت و شکست تحصیلی شما موثر می باشند

 

۸) ضعف در مدیریت زمان

مهارت مدیریت زمان برای هر دانش‌آموزی حیاتی می‌باشد تا بتواند به تمام کارها و وظایف خود رسیدگی کند. بسیاری از دانش‌آموزان بدلیل اینکه مهارت مدیریت زمان را بلد نیستند، نمی‌توانند زمان مطالعه درس‌ها را مدیریت کنند. این مساله باعث ضعف علمی و کسب نتایج نامطلوب می‌شود. از اینرو لازم است که مهارت مدیریت زمان را بیاموزید و هر چه زودتر به این مهارت مسلط شوید برای شما بهتر است. قطعا یکی از عوامل بسیار موثر در شکست تحصیلی دانش آموزان نداشتن مهارت مدیریت زمان حین مطالعه یا سر جلسه آزمون می باشد. 

مدیریت زمان و تاثیرش بر شکست تحصیلی

 

۹) اعتماد بنفس بیش از حد

بعضی از دانش‌آموزان پس از اینکه در یک آزمون نتیجه خوبی می‌گیرند تصور می‌کنند همه چیز را می‌دانند در نتیجه کمتر تلاش می‌کنند و زمان مطالعه خود را کاهش می‌دهند. این اعتماد بنفس کاذب موجب می‌شود که در بعضی از آزمون‌ها نتیجه مورد انتظار را کسب نکنند و شکست بخورند. پس توجه داشته باشید که اگر در آزمونی نتیجه خوبی گرفتید باید تلاشتان را چند برابر کنید تا بتوانید سطح خود را حفظ کنید. در غیراینصورت زمانیکه با سوالات و مباحث جدید مواجه می‌شوید دانش شما به اندازه کافی بالا نیست و نمی‌توانید از پس آزمون بربیایید و متحمل شکست تحصیلی می شوید.

اعتماد بنفس بیش از حد گاهی موجب شکست تحصیلی می شود

 

۱۰) عزت نفس پایین

داشتن عزت نفس به شما اجازه می‌دهد که با اطمینان در زندگی قدم بردارید. همچنین داشتن عزت نفس و کسب موفقیت‌های تحصیلی می‌تواند شما را برای رسیدن به پیشرفت‌ها و موقعیت‌های تحصیلی بهتر آماده کند. اما عزت نفس پایین تمام توانمندی‌های شما را فلج می‌کند و امکان رشد و موفقیت به شما نمی‌دهد و باعث می شود شما نتایج مطلوب را کسب نکنید و شکست تحصیلی در انتظار شما باشد.

عزت نفس یعنی حس خود ارزشمند پنداری و این حس شما را از شکست تحصیلی حفظ میکند

 

۱۱) پیش داوری در مورد نتیجه

بعضی از دانش‌آموزان پیش از اینکه سر جلسه آزمون کنکور بنشینند تصور می‌کنند که در هر صورت نتیجه خوبی نخواهند گرفت. این نوع طرز فکر منجر به کسب نتایجی می‌شود که دلبخواه دانش‌آموز نیست و شکست تحصیلی را رقم می زند. در این شرایط دانش آموز غافل از آن است که خودش با تصورات منفی باعث کسب آن نتیجه شده است.

پیش داوری در مورد نتیجه می تواند موجب شکست تحصیلی شما بشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *