مکان مطالعه مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

قطعا مکان مطالعه از اهمیت ویژه ای در زمان درس خواندن برخوردار است. در این مقاله می خواهم در مورد تبدیل اتاق خواب به مکانی مناسب برای مطالعه صحبت کنم، چرا که احتمالا اکثر شما در اتاق خودتان به مطالعه می پردازید. برای ساخت یک مکان مطالعه مناسب نکات زیر را باید مدنظر قرار دهید.

حذف تمام چیزهایی که موجب حواس پرتی می شوند

در تمام جنبه های زندگی این مساله بسیار مهم می باشد که چیزهایی را ترک کنید و چیزهای جدیدی جایگزین کنید. بطور طبیعی اقلامی که هنگام مطالعه به آن ها نیاز دارید از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما چیزهایی وجود دارند که بهتر است در اطراف مکان مطالعه شما وجود نداشته باشند. مانند

  • بازی های ویدئویی
  • تلفن همراه تان
  • تب های باز روی کامپیوتر شما
  • خوراکی ها و نوشیدنی های ناسالم
  • هم تیمی های شما (حتی اگر روی پروژه گروهی کار می کنید در بعضی موارد باید در خلوت خود کار کنید)

موارد مذکور می توانند موجب اختلال در انجام کار شما شوند. هدف از داشتن یک مکان مطالعه مناسب حداکثر کردن میزان توجه به مطالعه و حداقل کردن میزان تلاش مورد نیاز برای مطالعه می باشد. اگر مکان مطالعه شما پر از عوامل حواس پرتی باشد قطعا محیط مناسبی برای مطالعه نخواهید داشت.

مکان مطالعه شلوغ و بهم ریخته

 

دسترسی آسان به تمام اقلام مورد نیاز در مکان مطالعه

در این قسمت به معرفی اقلامی که باید در مکان مطالعه داشته باشید اشاره می کنم. لیست اقلام مورد نیاز طولانی است و کاملا بستگی به این دارد که چه درسی و با چه هدفی مطالعه می کنید. به عنوان مثال اقلامی که شما برای آماده شدن برای امتحانات مدرسه نیاز دارید با اقلام مورد نیاز برای کنکور متفاوت است.  به همین دلیل اقلام مورد نیاز شما برای مطالعه را به دو گروه اقلام ضروری و اقلام دلخواه تقسیم می کنم.

منظم و تمیز بودن محیط مطالعه

* اقلام ضروری مکان مطالعه مناسب

۱) یک میز و صندلی راحت و ارگونومیک که به شدت در بهره وری و سلامتی شما موثر است

۲) کتاب هایتان و هر کتاب الکترونیکی مورد نیاز که به کتب درسی شما مرتبط است.

۳) دفترچه یادداشت برای خلاصه برداری

۴) برگه یادداشت برای تهیه فلش کارت

۵) برگه هایی برای نوشتن افکار مزاحم حین مطالعه به جهت حفظ ایده ها و کارهایی که به ذهنتان می رسد. اجازه ندهید این افکار حواس شما را پرت کند. فقط آن ها را یادداشت کنید و از فکرتان بیرون کنید و بعدا به آن ها رسیدگی کنید.

۶) ابزار نوشتاری مناسب مانند خودکار با رنگ های مختلف، مداد و … .

۷) ماشین حساب، خط کش، پرگار یا هر وسیله ای که برای کار شما ضروری است.

۸) وسایل روشنایی مانند چراغ مطالعه.

۹) لپ تاپ یا کامپیوتر اگر واقعا برای مطالعه و یادگیری به آن نیاز دارید.

۱۰) اگر از لپ تاپ استفاده می کنید حتما از ماوس استفاده کنید و توجه داشته باشید که ارگونومیک باشد تا هنگام استفاده اذیت نشوید.

* اقلام اختیاری مکان مطالعه

۱) وایت برد که باری حل تمرین در دروس محاسباتی مناسب است.

۲) چای، قهوه یا آب . 

۳) تنقلات سالم مانند بادام، پسته، میوه خشک و … .

۴) دکوراسیون الهام بخش در محیط مطالعه مانند نصب پوستر و تصاویر زیبا یا جملات انگیزشی روی دیوارها

۵) تقویم کاغذی، داشتن یک تقویم کاغذی روی میز خیلی می تواند به شما کمک کند. چرا که اگر نیاز باشد که تاریخ خاصی را چک کنید نیاز نیست که حواس خود را بررسی تقویم آنلاین یا گوشی پرت کنید و کار خود را به سرعت انجام دهید.

۶) موسیقی مناسب مطالعه که موجب آرامش شما می شود.

۷) یک تایمر که برای اجرای تکنیک پومودورو از آن استفاده کنید.

۸) هدفون، برای از بین بردن حواس پرتی های محیط اطراف بسیار عالی می باشد.

 

توجه به نور مکان مطالعه

در مورد شما نمی دانم اما برای من نور خورشید انرژی زا و هیجان انگیز می باشد. پژوهشی در دانشگاه علوم کاربردی کلن آلمان درباره تاثیر میزان روشنایی و میزان گرمی رنگ ها بر بهره وری دانش آموزان انجام گرفت. نتایج نشان داد که دانش آموزان در مجاورت رنگ های گرم (طیف قرمز، نارنجی و زرد) خلاق تر هستند. همچنین در مجاورت رنگ های سرد (طیف بنفش، آبی و سبز) بهتر تمرکز می کنند.

نکته دیگر اینکه با سطوح مختلف روشنایی و رنگ های مختلف مکان مطالعه را آزمایش کنید. ترکیبی را پیدا کنید که برای خودتان لذت بخش و مفید باشد. البته توجه داشته باشید که میزان روشنایی محیط زمانی اهمیت دارد که شما از روی کتاب یا جزوه پرینت شده مطالعه می کنید. اگر شما هنگام مطالعه چشمان خود را تنگ می کنید تا بتوانید متن را ببینید احتمالا نیاز به نور بیشتر در محیط دارید.

چراغ مطالعه با ارزش ترین و مفیدترین وسیله برای این کار است.

مکان مطالعه روشن با چراغ مطالعه

 

دمای مکان مطالعه را در حالت ایده آل تنظیم کنید

غیر از میزان گرم و سرد بودن رنگ ها در مکان مطالعه میزان درجه حرارت محیط یک عامل مهم می باشد. اگر مکان مطالعه خیلی سرد یا خیلی گرم باشد می تواند بطور آگاهانه موجب حواس پرتی شما می شود. همچنین می تواند باعث شود که شما هنگام مطالعه یا کار بصورت ناآگاهانه دچار اشتباه شوید.

پژوهشگران دانشگاه هلسینکی فنلاند و آزمایشگاه ملی لارنس برکلی آمریکا بر روی تاثیر دمای محیط بر بهره‌وری افرادی که در اتاق یا محیط بسته کار می کنند پژوهشی انجام دادند. این پژوهشگران متوجه شدند که بطور میانگین بیشترین میزان بهره‌وری در دمای ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد. اگر دمای محیط خارج از این بازه باشد موجب بروز خطا در فرد در حال کار می شود.

البته باید بدانید شما همیشه بر روی دمای مکان مطالعه خود کنترل ندارید. اما هر آنچه که در توان دارید بکار بگیرید تا دمای محیط در بازه ایده آل قرار بگیرد.

اگر واقعا دمای محیط بطور غیر قابل تحملی گرم یا سرد است حتما می ارزد که بطور موقتی مکان مطالعه خود را عوض کنید و به جایی بروید که دمای مناسب تری داشته باشید.

تنظیم دمای محیط برای مطالعه

 

نکات تکمیلی داشتن مکان مطالعه مناسب

تمام بحث آماده سازی مکان مطالعه در واقع همان احساسی است که برای شما ایجاد می شود. بمنظور اینکه ابزارهای مناسبی برای این منظور در اختیار داشته باشید قواعد بیشتری را به شما ارائه خواهم کرد که مکان مطالعه شما را موثرتر کند.

۱) اطمینان از سالم بودن ابزارها

 قبل از شروع مطالعه اطمینان حاصل کنید که تمام ابزارهای مطالعاتی شما کامل و بدون نقص هستند. اگر بطور ناگهانی اتفاقی رخ دهد مثلا خودکار شما رنگ نداشته باشد یا کامپیوتر شما روشن نشود به راحتی تمرکز شما از بین می رود و کارتان مختل می شود.

۲) رعایت اصول ارگونومی در مکان مطالعه

مثلا زمانیکه پشت میز نشسته اید پاهای خود را آویزان نکنید و روی زمین قرار دهید. موقعیت و مکان مانیتور کامپیوتر را همتراز چشم هایتان قرار دهید وگرنه گردنتان دچار عارضه می شود. هنگام تایپ مچ دستان خود را در حالت فلت قرار دهید تا به آن ها فشار نیاید.

۳) تمیز و مرتب نگه داشتن مکان مطالعه

بعضی از پژوهش ها پیشنهاد می کنند که مکان های نا مرتب برای انجام کارهای خلاقانه مناسب تر هستند. چرا که موجب ایجاد تفکرات غیر سنتی می شود. سایر کارشناسان بهره‌وری به میز کار بدون اقلام غیر ضروری اعتقاد دارند.

به اعتقاد من این مساله به نظر شخصی هر فردی بستگی دارد. در هر صورت پیشنهاد می کنم که هر دو روش را آزمایش کنید و با هر کدام که بودید همان را عملی کنید.

۴) هر ۴۵ دقیقه ۱۵ دقیقه استراحت کنید

علاوه بر اینکه این کار برای سلامتی شما مفید است استراحت منظم موجب تقویت بهره وری و تمرکز شما می‌شود.

۵) به دنبال ظاهر برای مکان مطالعه خود نباشید

به این معنا که در ابتدای کار نباید ابزار و تجهیزات خاصی برای طراحی مکان مطالعه خریداری کنید. ابتدا بعضی از چیزها را تست کنید سپس کامل اجرا کنید. از این مساله دور نشوید که هدف از طراحی و ایجاد مکان مطالعه داشتن مدت زمان مطالعه موثر است نه اینکه فقط یک ظاهر زیبا داشته باشد.

۶) بهترین مکان را برای خود ایجاد کنید

تلاش کنید که با امکانات در دسترس خود بهترین و موثرترین مکان مطالعه را ایجاد کنید و اجازه ندهید در مسیر طراحی و ایجاد مکان مطالعه کسی شما را دلسرد کند.

کلام آخر

امیدوارم که این راهنما برای شما مفید بوده باشد که چطور یک مکان مطالعه مناسب برای خود ایجاد کنید. قبلا هم گفتم یکبار دیگر هم تکرار می کنم، اجازه ندهید که ایجاد یک مکان مطالعه فوق العاده موجب شود که مساله اصلی که “مطالعه کردن” است را نادیده بگیرید. همواره به یاد داشته باشید که هیچ مکان مطالعه ای وجود ندارد که بی عیب و نقص باشد و ایجاد یک محیط بی عیب و نقص نباید آرزوی شما باشد. همچنین به یاد داشته باشید که صرفا داشتن یک مکان مطالعه مناسب نمی تواند تضمین کننده موفقیت یا شکست تحصیلی شما باشد و حتما باید مهارت های مطالعه و یادگیری حرفه ای را بیاموزید. قطعا آموزش تندخوانی می تواند شما را در رسیدن به این هدف کمک کند. با یادگیری مهارت های مطالعه می توانید در رشته های پر متقاضی مهندسی، پزشکی، حقوق و … قبول شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *