آموزش تندخوانی و تقویت حافظه صفر تا ۱۰۰ – رایگان

آموزش تندخوانی رایگان
مینی دوره رایگان نوابغ تندخوانی

همین الان در مینی دوره رایگان نوابغ تندخوانی شرکت کنید و با این مهارت جذاب آشنا شوید

فقط کافیه کلیک کنید!
کتاب الکترونیکی تندخوانی

۷۲% تخفیف

کتاب الکترونیکی تندخوانی بهمراه برنامه روزانه انجام تمرینات تندخوانی

برای خرید کتاب کلیک کنید

تندخوانی چیست؟

همانطور که از عنوان این مهارت مشخص است تندخوانی در ظاهر به معنی سریع تر مطالعه کردن است. اما تندخوانی در واقع مجموعه ای از راهکارهای عملی و فنونی است که باعث می شوند سرعت مطالعه شما افزایش پیدا کند. ضمن اینکه کیفیت یادگیری شما هم بهتر می شود. آموزش تندخوانی شامل آموزش مجموعه ای از چهار مهارت است که تسلط هم زمان بر این مهارت ها در مجموع باعث میشه که شما به فردی تندخوان با یادگیری بالا تبدیل شوید. این مهارت ها عبارتند از سرعت مطالعه بالا، تمرکز حواس بالا، درک مطلب بالا و حافظه قدرتمند. در ادامه این مقاله تکنیک های افزایش این مهارت ها را آموزش خواهم داد.

پس هدف از آموزش تندخوانی یادگیری و تسلط بر این چهار مهارت می باشد. این مهارتها به شما کمک می کنند با تمرکز بالا و سرعت بیشتری مطالعه کنید. همچنین کمک می کند درک بالایی از آنچه مطالعه می کنید داشته باشید و به راحتی به حافظه بسپارید و در زمان ضرورت یادآوری کنید.

آموزش تندخوانی همانند آموزش رانندگی است. با یادگیری یک سری اصول و قواعد مشخص می توانید با تمرین و تکرار کافی آن را یاد بگیرید.

تعریف تندخوانی تندخوانی چیست؟

 

تاریخچه آموزش تندخوانی در جهان

خانم اِوِلین وود یک یک معلم مدرسه بود در دهه ۱۹۵۰ میلادی این سوال برایش ایجاد شد که چرا بعضی از افراد سرعت مطالعه بالاتری نسبت به دیگران دارند. به همین دلیل تلاش کرد تا راز این مساله را پیدا کند. وی در سال ۱۹۵۸  متوجه شد که با حرکت دست زیر خطوط تمرکز و دقت حین مطالعه بیشتر می شود و به چشم کمک می کند تا سرعت مطالعه بالاتر برود. 

روش های تندخوانی اِوِلین وود برای اولین بار در دانشگاه یوتا توسط وی تدریس شد. یک سال بعد مجموعه آموزشی خودش را در واشینگتون راه اندازی کرد. او تکنینک های آموزش تندخوانی را در سال ۱۹۶۰ تحت عنوان «روش مطالعه وود» به نام خود ثبت کرد. پس از او این آموزش تندخوانی در مدارس کشورهای مختلف به دانش آموزان شروع شد تا به امروز. روش مطالعه وود مورد توجه و علاقه بسیاری از محققین قرار گرفت. بسیاری با تست کردن این روش‌ها، این فرضیه که انسان قادر است سریع تر مطالعه کند را ثابت کردند.

جالب است بدانید که یکی از دلایل مشهور شدن خانم اِوِلین وود آموزش تندخوانی به رئیس جمهور وقت آمریکا آقای جان اِف کِنِدی بود. آقای کِنِدی یکی از طرفداران سرسخت تندخوانی بود و به همه توصیه می کرد که این مهارت را یاد بگیرند.

البته پس از خانم وود افراد دیگری هم در زمینه آموزش مهارت تندخوانی تلاش های فراوانی انجام دادند. تقریبا از اوایل دهه ۱۹۷۰ آقای تونی بوزان بحث آموزش تندخوانی را خیلی جدی تر وارد مدارس آمریکا کرد. تونی بوزان درباره آموزش تندخوانی کتاب نوشته است. اما دلیل اثر گذاری او در حوزه مهارت تندخوانی ابداع روش یادداشت برداری بسیار بسیار قدرتمند نقشه ذهنی می باشد. روش نقشه ذهنی باعث افزایش سرعت یادگیری بصورت منظم و سیستماتیک می شود.

روش های آموزش تندخوانی تا قبل از سال ۱۹۹۹ توسط پژهشگرها از فرضیه به یک اصل علمی تبدیل شد. همه آنها هم نظر بودند که روش های تندخوانی می‌تواند موجب افزایش سرعت مطالعه افراد شود. همین امر باعث شده که امروزه مهارت تندخوانی با پشتوانه علمی اثبات شده، در حال تدریس ‌باشد.

تصویر خانم اولین وود مخترع مفاهیم اولیه تندخوانی

 

تاریخچه آموزش تندخوانی در ایران

حتما نام نصرت را در زمینه آموزش زبان شنیده اید. حدود سال ۱۳۷۰ آقای مهندس مرتضی نصرت که در آمریکا مهارت تند خوانی را آموزش دیده بود بحث آموزش تندخوانی را وارد ایران کرد. ایشان سال‌های سال این مهارت ارزشمند را به هم وطنان خود آموزش داد.

پس از آقای نصرت افراد زیادی به آموزش تندخوانی پرداختند که یکی از مشهورترین افراد آقای دکتر محمد سیدا مرد حافظه ایران هستند. ایشان جزو اساتید قدیمی این حوزه می باشند. البته آقای دکتر سیدا بیشتر روی تکنیک های تقویت حافظه و افزایش تمرکز کار می کنند و تخصص اصلی ایشان چهره شناسی می باشد.

چرا آموزش تندخوانی اهمیت دارد؟

همانطور که می دانید سرعت تولید و نشر اطلاعات در د نیای امروز بسیار بسیار بالا رفته است. هر روز در حوزه های مختلف اطلاعات بروز می شوند. اطلاعات دسته اول علمی در هر حوزه در ابتدا بوسیله نشریات علمی توسط دانشمندان منتشر می شوند. ما برای دستیابی به این اطلاعات باید مطالعه کنیم. دقیقا همینجاست که ما نیاز به آموزش تندخوانی داریم تا با سرعت بالا اطلاعات مفید در حوزه های تخصصی خودمان را دریافت کنیم.

در کنار این رشد روز افزون اطلاعات و نیاز بشر به اطلاعات تخصصی جدید، یادگیری مهارت های مطالعه که تندخوانی یکی از این مهارت هاست برای پیشرفت تحصیلی شما بسیار بسیار می تواند حیاتی باشد. در آزمون های رقابتی مثل کنکور سراسری، آزمون وکالت، آزمون دستیاری و … شما با بکارگیری مهارت تندخوانی می توانید کیفیت مطالعه و یادگیری خود را افزایش دهید و نتایج خارق العاده ای بگیرید.

کلاس درس تکنولوژی و سرعت رشد تکنولوژی در جهان

 

۶ باورهای اشتباه درمورد آموزش تندخوانی

۱- آموزش تندخوانی واقعی نیست

قطعا تندخوانی واقعی است، چرا که سالهاست که مدارس و دانشگاه های مطرح دنیا در حال آموزش تندخوانی هستند. این مهارت بعنوان پیش نیاز به دانش آموزان و دانشجویان ارائه می شود. به همین دلیل سرعت مطالعه ژاپنی ها ۱۲۰۰ کلمه بر دقیقه و سرعت مطالعه آمریکایی ها ۸۰۰ کلمه بر دقیقه می باشد.

۲- تندخوانی باعث کاهش درک مطلب می شود

بر خلاف تصور عموم مردم مطالعه با سرعت پایین باعث افزایش درک مطلب شما نخواهد شد. شما با یادگیری روش صحیح مطالعه که تندخوانی بخشی از آن است حتما میتوانید درک مطلب خود را افزایش دهید. در کارگاه های تندخوانی به دانش پذیران متن زیر را نمایش می دهم. از آن ها می خواهم که آن را با سرعت بسیار بالا مطالعه کنند. به شما هم پیشنهاد می کنم که این تمرین را همین حالا انجام دهید.

در داشنگاه کبمریج انگلتسان تقحیقی روی روش خوانده شدن کملات در مغز اجنام شده است که مخشص می کند، مغز انسان تهنا حروف اتبدا و اتنهای کلمات را پدرازش کرده و کلمه را می خاوند. به هیمن دلیل است که با وجود بهم ریتخگی این نوتشه شما تواسنتید آن را بخوانید

نتیجه این تست در کارگاه ها نشان میداد که تقریبا تمام دانش پذیران با وجود بهم ریختگی واژه ها، می توانستند درک بالایی از محتوا داشته باشند. پس نتیجه می شود که سرعت بالای مطالعه باعث کاهش درک مطلب نخواهد شد.

۳- با تندخوانی بعضی از واژه ها خوانده نمی شوند

زمانی که شما تندخوانی می کنید کلمات را گروه بندی می کنید نه اینکه آنها را نادیده بگیرید. در ادامه در مورد گروه بنده کلمات حتما صحبت خواهم کرد. گروه بنده کلمات یکی از مهمترین تکنیک های تندخوانی می باشد. در دوره جامع نوابغ تندخوانی بسیار به آن پرداخته شده است.

۴- با تندخوانی فقط میشه کتاب داستان مطالعه کرد

اصل و اساس آموزش تندخوانی بر مساله یادگیری استوار است. یعنی فردی که مهارت تندخوانی را آموزش می بیند قادر است سریع تر و با کیفیت تر مطالب را یاد بگیرد. پس تفاوتی ندارد که شما چه کتابی مطالعه کنید. البته جا دارد که بگویم که کتاب های عمیق فلسفی یا فیزیک کوانتوم که محتوای بسیار سنگینی دارند را قاعدتا نمی توان با همان سرعتی که یک رمان را مطالعه می کنیم مطالعه کرد. اما برای مطالعه این نوع کتاب ها هم میتوان از تکنیک های تندخوانی استفاده کرد. در اینصورت ممکن است سرعت شما ۶۰۰ کلمه بر دقیقه نباشد و ۴۰۰ کلمه بر دقیقه باشد. قطعا عدد ۴۰۰ هم بسیار بالاتر از میانگین جامعه می باشد و تندخوانی محسوب می شود.

۵- تندخوانی استعداد است و از بدو تولد در وجود ماست!

این باور بسیار بسیار غلط می باشد. تمام افرادی که تندخوان شده اند با انجام تمرینات تندخوانی توانستند تندخوان بشوند. پس قطعا تندخوانی یک مهارت است که با تمرین و تکرار می توان آن را یاد گرفت.

۶- کندخوانی مطالعه را لذتبخش تر می کند

شاید برای افراد معدودی این مساله صحیح باشد اما بطور کلی این باور غلط است. مثل این است که شما سرعت پخش یک فیلم را کم کنید و بگویید با سرعت پایین فیلم را بهتر میفهمم و لذت بیشتری میبرم!!

دانش آموز در حال نشان دادن 6 باور غلط درباره تندخوانی

 

معایب و محدودیت‌های کندخوانی

قبل از آنکه به معایب کندخوانی بپردازیم باید بدانیم که به چه کسی کندخوان گفته می‌شود. اگر سرعت مطالعه شما کمتر از ۲۰۰ کلمه در دقیقه باشد سرعت مطالعه شما جزو دسته کندخوان ها محسوب می شوید. در بخش آموزش تندخوانی که در ادامه آورده شده حتما تست سرعت مطالعه را انجام دهید تا متوجه سرعت مطالعه خود شوید.  میانگین سرعت مطالعه در ایران بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه در دقیقه می باشد که بازه مناسبی برای سرعت مطالعه نمی باشد.

وقت آن شده که به معایب کندخوانی بپردازم و بگویم که کندخوانی چه محدودیت هایی برای افراد ایجاد می کند. اولین و مهمترین عیب کندخوانی این است که زمان زیادی باید صرف مطالعه شود. مثلا اگر مطلبی را یک فرد تندخوان در مدت زمان ۲۰ دقیقه می تواند مطالعه کند یک فرد کندخوان شاید در یک ساعت همان مطلب را مطالعه کند.

نکته دوم اینکه وقتی سرعت مطالعه شما کمتر است تمرکز ذهن و حواس شما کمتر می شود. هر عامل خارجی به راحتی می تواند تمرکز شما را برهم بزند. فرض کنید شما پشت فرمان خودرو نشسته اید و با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت در مسیری در حرکت هستید. قطعا در این حالت شما به راحتی می توانید طبیعت اطراف را هم تماشا کنید و تمرکز شما از جاده پرت می شود. حالا فرض کنید با سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت باشید. آیا قادر هستید تمرکز و نگاه خود را از جاده بردارید و اطراف جاده را تماشا کنید؟ در این حالت قطعا تمرکز شما بر جاده بیشتر خواهد بود. کندخوانی هم مشابه همین مساله است و زمانیکه کندخوان باشید تمرکز حواس شما کاهش پیدا میکند.

سومین مساله این است که زمانیکه تمرکز حواس شما کم شود قاعدتا درک مطلب شما هم کاهش پیدا میکند. درنتیجه قادر به فهم درست مطالب مطالعه شده نخواهید بود.

دانش آموز در حال نشان دادن عدد سه با انگشتان

فواید و مزایای آموزش تندخوانی

اگر مهارت تندخوانی را بیاموزید از الان تا پایان عمر میتواند باعث رشد و پیشرفت شما شود. چه در زندگی ، چه در تحصیل و چه در کار و کسب شما. همه ما در هر لحظه از زندگی نیاز به یادگیری داریم. قطعا یکی از روش های بسیار خوب یادگیری مطالعه کردن می باشد. پس چه بهتر که با آموزش تندخوانی کیفیت مطالعه و یادگیری خود را افزایش بدهیم.

  • همانطور که پیش تر هم گفتم اگر درگیر آزمون های رقابتی مثل کنکور هستید آموزش تندخوانی به شما کمک می کند تا از رقیبان خود سبقت بگیرید.
  • دومین مزیت تندخوانی صرفه جویی در زمان می باشد. این مساله باعث می شود مطالب مهم را در مدت زمان کمتری مطالعه کنید و بهتر درک کنید.
  • بخش قابل توجهی از آموزش تندخوانی آموزش تکنیک ها و تمرینات تقویت تمرکز می باشد. این تکنیک ها باعث بالا رفتن بهره وری و کارایی شما میشه.
  • همچنین آموزش تندخوانی باعث تقویت حافظه بلند مدت شما می شود. حافظه قوی تر باعث میشه دیگه هیچ چیزی رو فراموش نکنید و مطالب یادگرفته شده سریع تر یادآوری شوند.

آیا با قانون ۲۰-۸۰ در یادگیری تندخوانی آشنا هستید؟

پژوهشگران حوزه مطالعه و یادگیری اعتقاد دارند ۸۰% مطالب کتاب ها مازاد و غیر مفید هستند. این مطالب فقط برای کمک به شما برای فهم مطالب اصلی و کلیدی آورده شده اند. پس می توان آن ها را حذف کرد و فقط ۲۰% مطالب باقیمانده را به یاد گرفت.

پس زمانیکه یک کتاب با مهارت تندخوانی مطالعه می شود، تلاش میکنیم که به آن ۲۰ % مطالب کلیدی دست پیدا کنیم و بطور موثر یادداشت برداری یا خلاصه نویسی کنیم.

 

تصویر یک لیوان مشکی در دست دانش آموز

 

منابع یادگیری و آموزش تندخوانی

برای یادگیری هر مهارتی روش های مختلفی وجود دارد. مطالعه کتاب، شرکت در کارگاه های حضوری، دوره های غیر حضوری، سمینارهای چند صد نفره و … . در این بخش به شما منابعی را معرفی خواهم کرد با استفاده از آنها بتوانید مهارت تندخوانی را یاد بگیرید.

کتاب های آموزش تندخوانی

کتاب های زیادی در بازار برای آموزش تندخوانی منتشر شده اند. بهترین کتابی که اطلاعات خوبی درمورد  تندخوانی به شما ارائه می دهد کتاب «مهارت های تندخوانی» اثر آقای تونی بوزان می باشد که می توانید آن را مطالعه کنید.

بعد از کتاب تندخوانی آقای تونی بوزان پیشنهاد من کتاب رایگان نوابغ تندخوانی نوشته پیمان خسروی می باشد. این کتاب را بصورت PDF می توانید از وبسایت همگام پلاس یا لینک زیر دانلود کنید. کتاب نوابغ تندخوانی هم اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با تندخوانی به شما ارائه خواهد داد.

نکته اساسی در رابطه با کتاب های تندخوانی این است که شما با مطالعه این کتاب ها فقط با مفاهیم و اصول تندخوانی آشنا می شوید. درنتیجه به خوبی نمی توانید این مهارت را بکار بگیرید. مثل این است که برای یادگیری شنا یا رانندگی بخواهیم فقط کتاب مطالعه کنیم و ادعا کنیم که یاد گرفتیم!

کتاب مهارت های تندخوانی تونی بوزان

 

بهترین روش برای یادگیری مهارت تندخوانی شرکت در یک دوره آموزش تندخوانی می باشد. شما می توانید تندخوانی را همراه با یک استاد مجرب آموزش ببینید. در ادامه یک دوره منحصربفرد به شما معرفی خواهم کرد که از شرکت در آن پشیمان نخواهید شد.

دوره جامع نوابغ تندخوانی

اساتید فراوانی در زمینه آموزش تندخوانی بصورت حضوری و غیر حضوری مشغول به فعالیت هستند. از میان تمام این اساتید و دوره هایی که در بازار موجود می باشد پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره جامع نوابغ تندخوانی می باشد که مدرس آن  پیمان خسروی می باشد. دوره جامع نوابغ تندخوانی که بصورت محصول دانلودی ارائه می شود و شما بیش از ۳۶۰ دقیقه آموزش خالص و کاربردی دریافت خواهید کرد. اطمینان داشته باشید که با تهیه این دوره تمام نیاز شما برای یادگیری مهارت تندخوانی برطرف خواهد شد.

 

البته برای اینکه با کیفیت دوره جامع نوابغ تندخوانی آشنا شوید می توانید بصورت کاملا رایگان مینی دوره نوابغ تندخوانی را تهیه کنید و با بخش مهمی از محتوای منحصربفرد این دوره آشنا شوید.

 

آموزش تندخوانی تکنیک ها

 

دانش آموز در حال پر کردن خانه های پاسخنامه تستی کنکور

 

وضعیت سرعت مطالعه شما چگونه است؟

قبل از اینکه به تکنیک های تندخوانی بپردازیم شاید بهتر باشد سرعت مطالعه خودتان را اندازه گیری کنید. برای اندازه گیری سرعت مطالعه متن زیر را با سرعت معمول مطالعه کنید و زمان خود را ثبت کنید. سپس بلافاصله به سوالات درک مطلب پاسخ دهید. با فرمولی که در ادامه آمده است سرعت مطالعه خود را محاسبه کنید. همچنین میزان درک مطلب خود را نیز محاسبه کنید.

برگی از کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید – اثر ناپلئون هیل

گام چهارم به سوی ثروت

ما با دو نوع دانش عمومی و تخصصی روبرو هستیم. دانش عمومی بدون توجه به اندازه و تنوع آن نقش چندانی در تحصیل ثروت بازی نمی کند. دانشکده ها در دانشگاه های بزرگ در مجموع همه دانش بشری را در خود نگهداری می کنند با این حال اغلب اساتید دانشگاه‌ها از بضاعت مالی خوبی برخوردار نیستند.

دانش به خودی خود اسباب تنعم نمی شود مگر آنکه به کمک برنامه اهای عملی مشخص این دانش سازمان بگیرد و به سمت هدف قطعی کسب درآمد هدایت شود. بی توجهی به این حقیقت علت سردرگمی میلیون ها نفر انسانی بوده است که گمان می کنند «دانش قدرت است.» هرگز چنین چیزی نیست. دانش در نهایت قدرتی بالقوه است و تنها زمانی به قدرت بالفعل تبدیل می شود که آن را به شکل برنامه ای قطعی در راستای هدفی معین هدایت کنیم.

در واقع این همان حلقه گم شده است که در تمام نظامات آموزشی آن را می یابیم و می بینیم که مؤسسات آموزشی در آموزش های خود در این باره که چگونه سازمان بگیرند و از دانش خود استفاده کنند ناکام می مانند.

بسیاری به اشتباه گمان می کنند که چون هنری فورد آموزش رسمی چندانی ندیده بود، به آموزش اعتقادی نداشت. کسانی که این اشتباه را می کنند متوجه معنای «آموزش» نیستند. کلمه آموزش در زبان انگلیسی از یک کلمه لاتين اقتباس شده که مفهوم اعتلا از درون را تداعی می کند.

انسان تحصیل کرده لزوما کسی نیست که دانش عمومی و تخصصی زیاد دارد. انسان تحصیل کرده کسی است که ذهنش را وسعت بخشیده و به کمک آن می تواند به خواسته خود برسد؛ می تواند بی آنکه حقوق دیگران را زیر پا بگذارد، به آنچه می خواهد دست یابد.

جاهلی که موفق شد

در سال های جنگ جهانی اول روزنامه شیکاگو ضمن چاب مقالاتی آقای هنری فورد را انسانی جاهل معرفی کرد. آقای فورد اعتراض کرد و سرانجام روزنامه شیکاگو را به خاطر این افترا مورد پیگرد قانونی قرار داد. در دادگاه، وکیل مدافع روزنامه شیکاگو آقای فورد را به جایگاه شهود فرا خواند تا بی سواد بودن او را ثابت کند. وکیل مدافع از آقای فورد سؤالات متعددی کرد. هدف او در تمامی موارد این بود که ثابت کند که با آنکه آقای فورد در زمینه تولید اتومبیل اطلاعات تخصصی فراوان دارد، مردی بی سواد و جاهل است.

از جمله از آقای فورد پرسید بندیکت آرنولد کی بود؟ انگلیسی ها برای سرکوب شورش سال ۱۸۷۶، چند سرباز به آمریکا فرستادند؟ هنری فورد در پاسخ به این آخرین سوال جواب داد از تعداد دقیق آنها خبر ندارم، اما شنیدم که شمارشان به مراتب بیش از کسانی بود که جان سالم به در بردند و به انگلستان برگشتند.

سرانجام آقای فورد که از این طرز سؤال کردن آن ها خسته شده بود، در پاسخ به یک سؤال توهین آمیز، در حالی که انگشتش را به جانب وکیلی که این سؤال را از او کرده بود اشاره رفت و گفت: «اگر بخواهم به این سؤال احمقانه و سایر سؤالاتی که از من می پرسید جواب دهم باید به شما بگویم که من روی میز کارم تکمه های برقی متعددی دارم و می توانم با فشار دادن آنها، هر سؤالی را که در ارتباط با علم به آن نیاز ادارم مخابره کنم. من کسانی را در استخدام دارم که می توانند به همه سؤالات من پاسخ گویند. ممکن است به من بگویید چرا باید مترصد اطلاعات کلی و عمومی شوم و حال آنکه کسانی را دارم که می توانند مرا در پاسخ دادن به سوالات درباره کارم یاری دهد؟»

مسلما پاسخ فورد منطقی بود. این پاسخ وکیل را خلع سلاح کرد همه حاضرین در دادگاه فهمیدند که این جواب پاسخ یک انسان جاهل نیست، بلکه پاسخ کسی است که علم و اطلاع فراوان دارد و به حساب تحصیل کرده است. با سواد کسی است که می داند جواب هایش را از کجا بگیرد. با سواد کسی است که می داند چگونه علم و اطلاع خود را به برنامه های مشخص عملی تبدیل نماید. هنری فورد به همه اطلاعات تخصصی مورد نیازش دسترسی داشت. این گونه بود که او به یکی از ثروتمندترین مردان آمریکا مبدل شد. لزومی به این نبود که خود آقای فورد همه اطلاعات را داشته باشد.

تعداد کلمات متن : ۶۹۲ کلمه

مدت زمان مطالعه خود را یادداشت کنید و به سوالات درک مطلب را پاسخ دهید.

سوالات درک مطلب

۱- انسان ها با چند نوع دانش روبرو هستند؟

۲- انسان تحصیلکرده چه کسی است؟

الف) کسی که خواندن و نوشتن بلد یاشد                     ب) کسی که داشگاه رفته باشد

ج) کسی که ذهنش را توسعه داده است                      د) کسی که مهارت های تخصصی بلد باشد

۳- کدام روزنامه آقای هنری فورد را جاهل نامید؟

۴- در چه سالی آقای هنری فورد را جاهل نامیدند؟

الف) در سال های انقلاب صنعتی                             ب) در سال های جنگ جهانی اول

ج) در سال های جنگ جهانی دوم                            د) در سال ۱۷۸۶

۵- چه کسی در داگاه تلاش میکرد بی سوادی آقای هنری فورد را ثابت کند؟

۶- هنری فورد در چه زمینه ای اطلاعات تخصصی فراوان داشت؟

۷- انگلیسی ها برای سرکوب شورش در چه سالی سرباز به آمریکا فرستادند؟

الف) ۱۸۷۶                ب) ۱۷۸۶                  ج) ۱۸۶۷                  د) ۱۷۶۸

۸- با سواد بودن یعنی چه؟

۹- متنی که مطالعه کردید از چه کتابی انتخاب شده بود؟

۱۰- مفهوم «اعتلا از درون» تداعی کدام عبارت است؟

الف) تحصیلات           ب) سواد                   ج) آموزش                 د) همه موارد

 

پاسخنامه سوالات درک مطلب

۱- دانش عمومی و تخصصی

۲- گزینه (ج)

۳- روزنامه شیکاگو

۴- گزینه (ب)

۵- وکیل مدافع روزنامه شیکاگو

۶- در زمینه تولید اتوموبیل

۷- گزینه (الف)

۸- تبدیل علم و اطلاع خود به برنامه مشخص عملی

۹- کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید

۱۰- گزینه (ج)

 

فرمول محاسبه سرعت مطالعه 

با فرمول زیر سرعت مطالعه خودتان را می توانید محاسبه کنید و با جدول مربوطه مقایسه کنید

فرمول محاسبه سرعت مطالعه
جدول ارزیابی سرعت مطالعه

 

کلیدهای موفقیت در آموزش تندخوانی

شما برای اینکه به یک فرد تندخوان تبدیل شوید باید ابتدا بدانید که چرا کندخوان هستید. و چرا سرعت مطالعه شما پایین می باشد. در ادامه به عمده دلایلی که موجب کندخوانی شما می شود خواهم پرداخت.

  • افراد کندخوان تمرکز حواس بسیار پایینی دارند
  • اکثر افراد عادت دارند زمانیکه یک متن را مطالعه می کنند بصورت کلمه به کلمه مطالعه می کنند که یکی از دلایل اصلی کندخوان بودن است
  • مطالعه با صدای بلند یا زمزمه کردن حین مطالعه باعث کاهش سرعت مطالعه شما می شود
  • گاهی هنگام مطالعه بصورت غیر ارادی و ناخواسته چشم افراد بین خطوط کتاب سرگردان میشود. یا اینکه دوباره از ابتدا همان خط را مطالعه می کند. و یا روی یک کلمه خاص برای مدتی طولانی مکث میکند که همه این کارها جزو علل کم بودن سرعت مطالعه می باشد.
  • یکی از مهم ترین علل کندخوانی، محدودیت حوزه دید افراد می باشد.

حال که با دلایل عمده کندخوانی آشنا شدیم برای موفقیت در یادگیری تندخوانی باید با استفاده از راهکارها و روش هایی این مشکلات را برطرف کنیم.

۵ تکنیک اصلی در آموزش تندخوانی

تکنیک اول) تقویت تمرکز و حافظه

برای رفع مشکل تمرکز حواس باید تمریناتی را بصورت مستمر و روزانه انجام دهید. با انجام تمرینات به مرور ذهن و مغز شما تقویت میشود و توانایی تمرکز حین مطالعه در شما ایجاد شود.

یکی از راه های تقویت مغز اکسیژن رسانی به مغز می باشد. از آنجایی که نزدیک به ۳۰ درصد اکسیژنی که جذب بدن می شود به مصرف مغز میرسد خودش گواه این مساله است که اکسیژن رسانی به مغز چقدر میتونه مفید باشه. اکسیژن رسانی منجر به تقویت تمرکز و حافظه میشود. بهترین تمرین تنفسی که می توانید انجام بدهید تنفس دیافراگمی می باشد. روش صحیح تنفس دیافراگمی در ویدئو زیر توضیح داده شده است.

 

تمرین دومی که برای تقویت تمرکز به شما پیشنهاد میشه تمرین یادآوری محتوا می باشد. این تمرین بسیار بسیار به به تقویت تمرکز و همچنین حافظه شما کمک میکند. روش انجام این تمرین به این صورت است که یک صفحه از کتابی را مطالعه میکنید و بعد کتاب را میبندید و سعی میکنید آنچه را مطالعه کردید یادآوری کنید و روی کاغذ یادداشت کنید. در این تمرین خیلی مهم است که حتما مطالب یادآوری شده را یادداشت کنید. برای اجرای این تمرین شما حتما باید حین مطالعه تمرکز حواس بالایی داشته باشید تا مطالب به حافظه شما منتقل شوند و در یادآوری دچار مشکل نشوید.

دانش آموزی در حال تمرکز روی متن کتاب

 

تکنیک دوم) عبارت خوانی

برای رفع مساله کلمه خوانی باید تلاش کنید تا عبارت خوانی کنید. منظور از عبارت خوانی این است که سعی کنید با یک نگاه بجای تک کلمه مجموعه ی ۳ یا ۴ کلمه را ببینید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید سرعت مطالعه شما قطعا افزایش پیدا می کند.

تکنیک سوم) صامت خوانی

در آموزش تندخوانی به دانش پذیران آموزش داده میشود که در زمان مطالعه سعی کنند تنها با چشم خود مطالعه کنند. مطالعه با صدای بلند یا زمزمه کردن ممنوع است. این مساله دلیل علمی دارد که در این مقاله نمیشه بهش پرداخت.

صامت خوانی متن در آموزش تندخوانی

 

تکنیک چهارم) خط بردن

برای اینکه چشمان شما حین مطالعه سرگردان نباشد بهتر است که با یک خطبر خط ببرید. استفاده از خط بر می تواند بعنوان یک راهنما برای چشم شما باشد. با هر وسیله ای که راحت تر هستید می توانید خطبری کنید. اما توصیه من به شما این است که از انگشت اشاره خودتان استفاده کنید.

تکنیک خط بردن حین مطالعه برای آموزش تندخوانی

 

تکنیک پنجم) افزایش حوزه دید

افزایش حوزه دید اصلی ترین تکنیک در آموزش تندخوانی محسوب می شود. برای افزایش حوزه دید تمرینات بسیاری وجود دارد اما یکی از تمرینات موثر برای این منظور تمرین ستاره می باشد. برای انجام تمرین ستاره باید روی یک برکه A4 تصویر یک ستاره بزرگ را رسم کنیم طوری که تمام صفحه را بگیرد. راس های ستاره را مشابه تصویر زیر از ۱ تا ۶ شماره گذاری کنید. برگه را د ر فاصله ۱۰ سانتی متری چشمان خود نگه دارید و از راس ۱ تا ۶ را از روی خطوط دنبال کنید. چشمان شما باید روی خطوط حرکت کند. این تمرین را می توانید ۳ بار در روز هر بار ۱ دقیقه انجام دهید.

در ادامه از شما خواهش میکنم که با استفاده از تکنیک های آموزش داده شده آزمون سرعت مطالعه دوم که در ادامه اورده شده است را انجام دهید و درک مطلب خود را اندازه گیری کنید.

چشم در حال تقویت عضلات

 

تست سرعت مطالعه دوم

برگی از کتاب آیین دوست یابی- اثر دیل کارنگی

توصیه ای برای کسب محبوبیت

چرا برای جلب دوستی و محبت دیگران باید کتاب بخوانیم؟ چرا از روش یک متخصص که در همه دنیا محبوبیت دارد تقليد نکنیم؟ او کیست؟ هر بار که از کوچه یا خیابانی عبور می کنید او را می بینید. شاید فردا با او برخورد کنید، او همان جانور اهلی است که در پیاده رو مقابل خانه تان خوابیده است، وقتی به چند متری او می رسید از جا بلند می شود و برای تان دم تکان می دهد. اگر او را نوازش کنید دمش را برایتان تکان می دهد.

اطمینان دارید در ورای احساسات این جانور چیزی جز قدرشناسی نیست. نه می خواهد اتومبیل شما را بخرد، نه به ملک شما چشم دوخته است، هیچ طمعی به مال و اموال تان ندارد، و فقط پاسخ محبت ها را می دهد. به راستی تا به حال فکر کرده اید گربه از جمله موجوداتی است که برای زندگی کردن نیاز به کار ندارد؟ مرغ تخم می گذارد، گاو شیر می دهد و زمین را شخم می زند، قناری صدای دلنشینی دارد؛ ولی گربه فقط می تواند به دیگران محبت کند و موجود وفاداری است.

در میان خاطرات شیرینی که از دوران کودکی به یاد دارم یکی مربوط به بچه گربه زرد کوچکی است که پدرم وقتی پنج سال داشتم برایم خرید. این حیوان همه عشق دوران کودکی ام بود. هر روز بعد از ظهر در ساعت چهار و نیم جلوی در خانه مان می ایستاد و چشمان زیبایش را به جاده می دوخت و به محض آنکه مرا کیف به دست امیدید یا صدایم را از دور می شنید مثل تیری که از کمان رها شده باشد یک نفس تا بالای تپه میدوید و خودش را به من می رساند و از سر و کولم بالا می رفت و به من خوشامد می گفت.

این گربه که اسمش را تی پی گذاشته بودم به مدت ۵ سال دوست صمیمی من بود. با این که در یک شب غم انگیز که هرگز فراموش نخواهم کرد، در فاصله ده قدمی من بر اثر اصابت صاعقه کشته شد مرگ تی پی غم انگیزترین واقعه دوران کودکیم بود. تی پی در تمام عمر کوتاه خود یک سطر از کتاب های روان شناسی را نخوانده بود – احتیاجی به این کار نداشت – ولی غریزه اش به او یاد داده بود که در کوتاه مدت می توانست با محبت کردن به دیگران علاقه آنها را به خود جلب کند. کاری که آدم ها در مدت زمانی طولانی نیز نمی توانند انجام دهند.

متاسفانه عده ای از افراد هستند که سعی بسیار برای جلب توجه دیگران به عمل می آورند؛ ولی چون راه صحیح آن را نمی دانند به هدف خود دست نمی یابند. مردم نه به من علاقه دارند نه به شما، آن ها در تمام مدت شبانه روز فقط و فقط به خودشان توجه دارند.

شرکت مخابرات نیویورک چندی پیش تحقیقی انجام داد تا ببیند کدام کلمه در مكالمات بیشتر از بقیه به کار می رود. می توانید حدس بزنید کدام کلمه در مکالمات بیشتر از بقیه به کار می رود. می توانید حدس بزنید کدام کلمه بود؟ بله، این کلمه ضمیر اول شخص مفرد یعنی «من» این بود که در ۵۰۰ مکالمه تلفنی بیش از ۳۹۰۰ مرتبه تکرار شده بود. وقتی یک عکس دسته جمعی را به شما نشان می دهند که خودتان هم در میان آنها هستید، اول از همه به کدام فرد نگاه می کنید.

هرگاه تصور کردید مردم به شما علاقه زیادی پیدا کرده اند به این سؤال پاسخ دهيد: « اگر امشب بمیرید چند نفر برای شرکت در تشییع جنازه شما خواهند آمد؟» وقتی که حاضر نیستید پیش قدم شده و به دیگران اظهار علاقه کنید، چرا دیگران باید به شما علاقه مند شوند؟ کاغذ و قلمی بردارید و به این سوال پاسخ دهید.

اگر سعی کنید فقط مردم را تحت تأثیر قرار دهید و از این طریق آنها را به خود علاقمند سازید، باید بگویم هرگز دوستی صمیمی پیدا نخواهید کرد. دوست واقعی هرگز با این روش به دست نمی آید. ناپلئون همین روش را آزمود و در آخرین دیدارش با ژوزفین به او گفت: «ژوزفین عزیز، من در روی کره زمین به هر اندازه که برای انسان میسر و مقدور باشد خوشبخت بوده ام؛ ولی با همه اینها در این لحظه، توی دنیا فقط به تو اعتماد دارم». مورخین شک دارند که او حتی به ژوزفین هم اعتماد داشت.

آلفرد آدلر، روانشناس معروف اتریشی، در کتاب خود به نام معنای زندگی نوشته «کسی که به همنوع خود علاقه نداشته باشد در جریان زندگی بیش از هر کس دیگر صدمه می بیند و دچار مشکل می شود. افراد بیکاره و آواره و بزهکار از میان همین افراد به وجود می آیند».  ممکن است ده ها كتاب روان شناسی بخوانید و به جمله ای مهم تر از این برخورد نکنید. لازم است آن را بر روی سنگ حک کند.

در آن زمان که دوره داستان نویسی را در دانشگاه نیویورک می گذراندم، روزی سردبیر مجله پر طرفدار کالیرز به آنجا آمد و برای ما سخنرانی کرد. ضمن حرف های خود گفت که می تواند هر روز ده ها داستانی را که روی میزش جمع می شود بردارد و با خواندن فقط چند سطر از هر کدام بگوید نویسنده اش مردم دوست است یا نه و افزود: «اگر نویسنده مردم را دوست نداشته باشند مردم هم قصه های او را دوست نخواهند داشت»

این سردبیر معروف دو بار در طی صحبت های خود درباره داستان نویسی حرف خود را قطع کرد و از این که سخنانش حالت موعظه به خود گرفته است معذرت خواهی کرد. او گفت: «انگار دارم همان سخنانی را که یک روحانی به شما می گوید تکرار می کنم؛ اما هرگز فراموش نکنید که اگر می خواهید نویسنده موفقی باشید حتما باید مردم را از صمیم قلب دوست داشته باشید. اگر این موضوع در مورد داستان نویسی صدق می کند، پس باید مطمئن باشید که در برخورد و رویارویی با مردم نیز صادق باشید.

در آخرین شبی که هوارد تارستون، تردست و شعبده باز معروف، در برادوی روی صحنه رفت من به اتاق رخت کن او رفته بودم. تارستون به مدت چهل سال سراسر دنیا را سیاحت کرده و مردم را مجذوب شعبده بازی های سحرآمیز خود کرده بود بیش از ۶۰ میلیون نفر به تماشای نمایش های او رفته بودند و در طول این سال ها بیش از دو میلیون دلار درآمد کسب کرده بود.

آن شب در اتاق رخت کن از تارستون خواهش کردم راز موفقیتش را برایم بگوید بی تردید تحصیلاتش نمی توانست عاملی برای موفقیتش باشد چون وقتی که پسر بچه کوچکی بود از خانه پدرش فرار کرد و آواره و سرگردان شد. در واگن های مخصوص حمل چارپایان به این شهر و آن شهر میرفت، در میان توده کاه می خوابید و برای بدست آوردن لقمه نانی گدایی می کرد. موقع مسافرت با واگن های حمل حيوانات آگهی های کنار خط راه آهن را می خواند و این طوری خواندن را یاد گرفت.

آیا دانشی در زمینه شعبده بازی کسب کرده بود؟ خودش به من گفت که صدها کتاب در مورد شعبده بازی به رشته تحریر درآمده و ده ها شعبده باز هستند که به اندازه او از فنون شعبده بازی اطلاع دارند ولی در نهایت او دو چیز داشت که دیگران از آن بی بهره بودند. یکی آن که شخصیتی مطبوع و دلپذیر داشت. ذاتاً بازیگر و فطرتاً روان شناس بود. هر چه می کرد و می گفت، هر حرکت و صدایی از خود در میاورد قبلا روی آن به دقت مطالعه کرده بود. تارستون در ادامه گفت «خصوصیت دیگر من این است که به مردم واقعا علاقمند هستم و آن ها را دوست دارم».

تعداد کلمات متن : ۱۲۴۶ کلمه

مدت زمان مطالعه خود را یادداشت کنید و به سوالات درک مطلب را پاسخ دهید.

سوالات درک مطلب

۱- گربه راوی داستان چه رنگی بود؟

۲- راوی داستان چند سال با گربه خود دوست صمیمی بود؟

۳- شرکت مخابرات نیویورک چند مکالمه تلفنی را بررسی کرد؟

الف) ۴۰۰        ب) ۵۰۰ ج) ۶۰۰          د) ۷۰۰

۴- بر اساس بررسی شرکت مخابرات نیویورک کلمه «من» در مکالمات تلفنی مردم نیویورک چندبار تکرار شده است؟

۵- ناپلئون در آخرین دیدارش به چه کسی گفت «فقط به تو اعتماد دارم»؟

۶- آلفرد آدلر اهل کدام کشور بود؟

الف) آلمان       ب) هلند          ج) اتریش        د) فرانسه

۷- شغل آلفرد آدلر چه بود؟

الف) روانپزشک           ب) پزشک                 ج) روانشناس              د) جراح

۸- هوارد تارستون شعبده باز در طول ۴۰ سال فعالیت کاری چند مخاطب را جذب نمایش های خود کرده بود؟

الف) ۶ میلیون            ب) ۱۰ میلیون            ج) ۶۰ میلیون             ج) ۲ میلیون

۹- بر اساس متن کدام فرد با شخصیت مطبوع و دلپذیر خود را راز موفقیت خودش می دانست؟

الف) آلفرد آدلر            ب) هوارد تارستون                  ج) ناپلئون                  د) ژوزفین

۱۰- درآمد نمایش های شعبده بازی هوارد تارسون در طول سالهای اجرا چقدر بوده؟

 

پاسخنامه سوالات درک مطلب تست سرعت مطالعه دوم

۱- زرد

۲- ۵ سال

۳- ۵۰۰

۴- ۳۹۰۰

۵- ژوزفین

۶- اتریش

۷- روانشناس

۸- ۶۰ میلیون

۹- هوارد تارستون

۱۰- ۲ میلیون دلار

 

تاثیر آموزش تندخوانی در قبولی داوطلبان کنکور

حالا بیایید با هم بررسی کنیم که یادگیری تکنیک های تندخوانی چه تاثیری در عملکرد داوطلبان کنکور و قبولی آن ها در رشته مورد علاقه شان دارد.

زمانیکه یک داوطلب کنکور خود را به مهارت تندخوانی تجهیز میکند قطعا از مزایای آن بهره مند خواهد شد. همانطور که پیش تر هم عنوان کردم این داوطلب حین مطالعه منابع کنکور حتما تمرکز بالاتری دارد و نسبت به سایر رقیبان بسیار زمان کمتری را صرف مطالعه خواهد کرد ضمن اینکه کیفیت یادگیری بالاتری هم خواهد داشت و زمان صرفه جویی شده را می تواند صرف یادداشت برداری از همان درس مطالعه شده، مطالعه منابع جدید یا مرور مطالبی که قبلا مطالعه کرده است بپردازد.

همانطور که می دانید کنکور آزمون سرعت و دقت است و همین داوطلب زمانیکه سر جلسه آزمون های آزمایشی یا آزمون کنکور حاضر می شود، قطعا نسبت به سایر رقبا از سرعت بالاتری در خواندن سوالات و گزینه ها برخوردار است و از آنجایی که مغز یک فرد تندخوان قدرت تجزیه و تحلیل بالاتری دارد سریع تر هم می تواند به پاسخ سوالات برسد.

داوطلبان سر جلسه آزمون کنکور سراسری و آزاد

8 دیدگاه برای “آموزش تندخوانی و تقویت حافظه صفر تا ۱۰۰ – رایگان

  1. بابک گفته:

    من امسال دهم هستم و سال ۱۴۰۳ کنکور تجربی می خوام شرکت کنم. اگر بخوام تندخوانی یاد بگیرم باید از کی شروع کنم و چقدر طول میکشه که یاد بگیرم؟؟؟

  2. مریم گفته:

    آموزش تندخوانی واقعا اینقدری که اینجا توضیح دادین تاثیر گذار هست واقعا!!! آخه من تصور میکنم که خیلی تاثیری توی سرعت مطالعه من نداره. لطفا راهنماییم کنید در اینباره

  3. حسین حقیقت گفته:

    آدم های زیادی دارن تدریس تندخوانی و تقویت حافظه را میکنند که بعضا دارنده رکورد حافظه جهان نیز میباشند.چه چیزی باعث میشه که من ترغیب بشم از انها خرید نکنم و از شما پکیج تهیه کنم؟

    • پیمان خسروی گفته:

      سلام و عرض ارادت دوست عزیز، حق با شماست و بسیاری از دوستان و همکاران بنده دوره های تندخوانی و تقویت حافظه برگزار می کنند. بنده در جایگاهی نیستم که در مورد دوره های سایر دوستان قضاوت کنم. این کاملا به شما بستگی دارد که با بیان و شیوه تدریس کدام مدرس راحت هستید و یادگیری بیشتری دارید. به شما پیشنهاد می کنم ابتدا دوره رایگان نوابغ تندخوانی بنده را شرکت کنید بعد درباره خرید یا عدم خرید دوره تصمیم گیری کنید. همچنین نگران نباشید اگر در دوره شرکت کردید و تمرینات دوره را کامل و درست انجام دادید و نتیجه نگرفتید تمام وجه پرداختی شما بازگردانده می شود.
      برای شرکت در دوره رایگان نوابغ تندخوانی وارد لینک ذیل شوید
      https://hamgamplus.com/freesrg/

  4. علیرضا حسینی گفته:

    سلام استاد امیدوارم که حالتون خوب باشه، من دوره رایگان تندخوانی شما را دیدم واقعا عالی بود و همونطور که گفته بودید همه تکنیک های تندخوانی رو آموزش داده بودید. خواستم فقط از شما تشکر کنم و یک سوال هم دارم از خدمتتون
    اینکه غیر از محصول آموزشی آیا کلاسهای تندخوانی و تقویت حافظه هم برگزار می کنید و شرایطش به چه شکل هست
    ممنونم واقعا

    • پیمان خسروی گفته:

      سلام و عرض ادب به شما دوست عزیز و تلاشگر
      قطعا باعث افتخار بنده است که دوره رایگان نوابغ تندخوانی برای شما مفید بوده است.
      در رابطه با کلاس های تندخوانی و تقویت حافظه هم در حال برنامه ریزی هستیم و با توجه به بهبود شرایط کرونا احتمالا بتونیم دوباره کلاس های حضوری را از سر بگیریم
      حتما اطلاع رسانی خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *