!!! پیشنهاد رایگان !!!

همین حالا در مینی دوره رایگان نوابغ تندخوانی شرکت کنید

روش انجام تست سرعت مطالعه

متن زیر از کتاب بی سوادی نوشته حمید وجکانی انتخاب شده است. متن حاضر تخصصی نیست و به راحتی می توانید مطالعه کنید. قبل از شروع مطالعه یک تایمر یا کورنومتر را آماده کنید. همزمان با شروع مطالعه تایمر را روشن کنید. زمانیکه مطالعه متن تست سرعت مطالعه به پایان رسید تایمر را متوقف کنید و زمان خود را در یک برگه یادداشت کنید.

پس از ثبت زمان مطالعه به سراغ ۱۰ سوال درک مطلب که از متن مطالعه شده استخراج شده بروید و به آن ها پاسخ بدهید. توجه کنید که زمان پاسخگویی به سوالات درک مطلب اهمیتی ندارد. فقط دقت کنید که تعداد پاسخ صحیح بیشتری داشته باشید.

پس از پاسخگویی به سوالات درک مطلب با فرمول زیر سرعت مطالعه خود را محاسبه کنید. توجه کنید که تعداد کلمات متن برابر ۵۸۸ کلمه می باشد. همچنین کلید سوالات را بررسی کنید و تعداد سوالاتی که به آن ها پاسخ صحیح دادید را محاسبه کنید. در نهایت با جدولی که در انتهای صفحه آورده شده سرعت مطالعه خود را مقایسه کنید.

توجه داشته که هدف از این تست آموزش تندخوانی نیست. بلکه فقط ارزیابی و تست سرعت مطالعه شما می باشد. پس با خیال راحت با همان سرعتی مطالعه کنید که همیشه مطالعه می کردید.

فرمول سرعت مطالعه

 

تایمر خود را آماده کنید و مطالعه متن زیر را شروع کنید

 

کتاب بی سوادی – نوشته حمید وجکانی

همه ی ما بیماریم؛

شما هم عاشق کتاب هستید و مانند من از آن دسته افراد بودید که کتاب های بسیاری می خریدید یا دانلود می کردید و نمی خواندید! کتاب هایتان مدت ها در گوشه ی اتاقتان می ماند، با جرات می گویم این بخش برای شماست. این رفتار خودش یک نوع بیماری است. تصور می کنید چنین افرادی در ایران کم هستند؟ می دانید میزان مطالعه در کشور ما چقدر است؟ می دانید سرانه مطالعه در جهان چقدر است؟

میزان مطالعه در ایران آمار بسیار دقیقی دارد ! عددی که بیان می شود عددی است بین ۲ تا ۷۹ ! به گزارش لیزنا،که چند سال پیش اعلام شد سرانه مطالعه در ایران ۲ دقیقه در سال است! همان زمان دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی اعلام کرد که خیر اینطور نیست و آمار مطالعه در ایران ۷۹ دقیقه در روز است!

۲ دقیقه در سال و ۷۹ دقیقه در روز؟ اختلاف این قدر زیاد؟

خب کیفیت آمار در کشور ما موردی است که بحث در رابطه با آن به این کتاب مربوط نمی شود. اما نکته ی جالب اینجاست که آسمان همه جای دنیا همین رنگ است! تصور نداشته باشید همه ی آمار ها راجع به سرانه مطالعه در کشورهای جهان صحیح هستند.

حالا معلوم نیست چطور هند که در سال ۲۰۱۰ جزء ۲۰ کشور اول هم نبود به یک باره به رتبه اول رسید در طی ۵ سال! و چگونه شد که در فنلاند به یک باره مردمانش تصمیم گرفتند در این ۵ سال کتاب نخوانند را من نمیدانم. اما واقعا به این آمار ها در هیچ جای دنیا نمی شود اعتماد کرد. اما در ایران بعد ازآن اختلاف فاحش اعلام شد که سرانه مطالعه در ایران را که گفته اند ۷۹ دقیقه در روز با محاسبه خواندن قرآن و ادعیه و نشریات بوده است و بعد از آن هم به این صورت بیان کردند که:

سرانه مطالعه ۷۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه محاسبه شده که ۱۵ دقیقه و ۱۷ ثانیه مربوط به کتاب، ۲۱ دقیقه و ۳۱ ثانیه برای قرآن و ادعیه، ۳۲ دقیقه و ۳۶ ثانیه روزنامه و پنج دقیقه و ۴۲ ثانیه به نشریه خوانی اختصاص پیدا کرده است که هر دو فضای مجازی و فیزیکی را شامل می شود.

طبق این آمار یعنی حدودا روزی ۲۰ دقیقه ما قرآن می خوانیم! ای کاش همینطور که این آمار می‌گوید باشد! نمیدانم …

شنونده خودش باید عاقل باشد !اما اگر کمی واقع بینانه بخواهیم نگاه کنیم پس از جستجوی فراوان به این رسیدم که: طبق آمارهای جهانی، آمریکایی ها ۲۰ دقیقه، انگلیسی ها ۵۵ دقیقه و ژاپنی ها ۹۰ دقیقه از وقت خود را در شبانه روز به مطالعه کتاب اختصاص می دهند. بر این اساس آماری که از سرانه مطالعه کتاب در ایران در کنار تمام نوسانات عددی (از ۲ دقیقه به ۱۵ دقیقه و آخرش ۱۸ دقیقه رسید) تا حالا ارائه شده است، نشان می دهد که ایرانیان تقریبا به میزان آمریکایی ها به مطالعه کتاب علاقه مند هستند.

خب چرا در ابتدای این بخش من اشاره کردم همه ی ما بیماریم؟

خوب است که بدانید که یکی از پر بازدیدترین نمایشگاه های کتاب جهان در فرانکفورت آلمان میزانی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته است. اما نمایشگاه کتاب تهران هر ساله بیش از یک میلیون نفر بازدید دارد و تعداد بسیار بالایی کتاب در آن به فروش می رسد.

به نظر شما میزان علاقه مندی ما به کتاب ها از تمام مردمان جهان بالاتر نیست؟ پس چرا سرانه مطالعه کشور ما این قدر پایین است؟ آیا این میزان خریدن و علاقه مندی به کتاب و نخواندن آنها بیماری نیست؟

 

زمان مطالعه خود را ثبت کنید سپس به سوالات درک مطلب پاسخ دهید

« در پاسخ دهی به تست های درک مطلب زمان مهم نیست »

تست درک مطلب

۱- نام کدام شهر آلمان در متن آورده شده بود؟

۲- طبق آمار نهاد کتابخانه های عمومی ما حدودا روزانه چند دقیقه قرآن می خوانیم؟

۳- میزان بازدید از نمایشگاه کتاب تهران چقدر است؟

الف) ۳۰۰ هزار نفر              ب) ۵۰۰ هزار نفر

ج) بیش ازیک میلیون نفر     د) بیش از دو میلیون نفر

۴- ایرانیان تقریبا به میزان ……………… به کتاب خواندن علاقه مند هستند

الف) ژاپنی ها                       ب) انگلیسی ها            ج) هندی ها                  د) آمریکایی ها

۵- به گزارش لیزنا زمان مطالعه ایران چقدر در سال است؟

۶- چرا گفته شد همه ی ما بیماریم؟

۷- سرانه مطالعه انگلیسی ها چند دقیقه بود؟

۸- در انتها متن نتیجه گرفته شد سرانه مطالعه ما چقدر است؟

۹- در سال ۲۰۱۰ کدام کشور جزء ۲۰ کشور اول هم نبود؟

۱۰- در سرانه مطالعه ارائه شده توسط سازمان کتابخانه ملی ایران میزان نشریه خوانی چقدر است؟

الف) ۳۲ دقیقه                     ب) ۳ دقیقه                 ج) ۱۷ دقیقه                د) ۵دقیقه

 

 

نتیجه تست شما چطور بود؟

پاسخ سوالات درک مطلب

۱- فرانکفورت

۲- حدود ۲۰ دقیقه

۳- گزینه ۳

۴- گزینه ۴

۵- ۲ دقیقه در سال

۶- کتاب می خریم اما نخوانیم

۷- ۵۵ دقیقه

۸- عددی بین ۱۵ تا ۱۸ دقیقه

۹- هند

۱۰- گزینه ۴

جدول بررسی نتیجه سرعت مطالعه
معیار ارزیابی سرعت مطالعه

توجه توجه!

اگر نتیجه تست سرعت مطالعه شما کمتر از ۴۰۰ کلمه بر دقیقه شده است پیشنهاد می کنم حتما همین حالا در مینی دوره رایگان نوابغ تندخوانی شرکت کنید